När man får oväntat besök.

”Råttor tar över huset”

Alla gillar en Råtta!
Alla gillar en Råtta!
Foto: LENNART FALK

Birgitta, Maricinik: Jag flyttar snart

De lever med råttbajs i köksskåpen och ljudet av möss i väggarna. Dessutom luktar hela fastigheten mögel.

Nu har hyresgästerna i Sölversborg fått nog.

– Jag flyttar snart, säger 66-åriga Birgitta Maricnik till Aftonbladet.

Birgitta har svårt att vistas i sin lägenhet i Sölvesborg. Så fort hon kommer dit börjar hostattackerna. Hon är övertygad om att det beror på råttorna och på möglet.

Birgitta Maricnik har bott i sin tvårummare i ett och ett halvt år, men försöker att vistas så mycket som möjligt hemma hos sin son och svärdotter.

– Råttorna håller på att ta över hela huset, säger hon.

Hyreshuset är byggd på 1950-talet, och det var åratal sedan någon renovering genomfördess.

Flera andra hyresgäster vittnar om råttproblemet. Ohyran finns i väggar, i golvet, i taket – överallt.

Fångar möss varje dag

En kvinna berättar för Sydöstran att hon tvingas tvätta sina kökslådor varje dag eftersom de är fulla med musbajs. Varje dag fångar hon nya möss i sin fälla.

Fastighetsägaren känner till musproblemet och uppger för tidningen att han velat sätta ut råttfällor men att hyresgästerna då protesterat. Det är fel att det skulle finnas mögel i källaren, säger han och uppger att ett rör som läckt och bildat saltavlagringen kan orsaka lukt.

Nu ska en inspektör från Miljöförbundet i Blekinge besöka huset.

– Vi får hoppas att det äntligen blir bättring, annars flyttar jag säger Birgitta Maricnik. 

 


Jag tycker personligen att råttor är söta små odjur. Men det är knappast många som håller med mig. Kan bero på att min plastbror hade råttor när vi bodde hemma, som jag fick jaga. Det var tamråttor, eller meningen var att dom skulle vara tama men det var dom inte. 

 

Roligt att det står "Alla gillar en Råtta!" under bilden. HAHAHA!!! Jag ska nog skicka en råtta till den där Erik Wiman som skrivit artikeln. 

Jag tycker verkligen synd om den där damen Birgitta. Tycker att hennes son kunde låta henne bo hos honom så länge tills hon fixat nytt boende. Hennes lägenhet är inget drägligt boende. 

Jag gillade verkligen inte när jag fick oväntat besök av Bertil, då jag aldrig hade Gevalia hemma.

 

 

Fred ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0