أنت يكونأ حمار

Varför har inte bloggen uppdaterat sig än????
Jag som gjorde en ny blogg här för att slippa strul som jag jämt hade med den andra. Men det verkar vara samma lika här SUCK! 

Nu när vi har trådlöst bredband så kan jag sitta i köket medan jag lagar mat i stället för att behöva trava i mellan hela tiden. Jag älskar trådlöst bredband!
Dagens middag är kålpudding med potatis, brunsås och lingon (kolla receptet nedan).
Hoppas det blir gott för jag har varit sugen på kålpudding i flera dagar nu. Har aldrig gjort de själv förut vad jag kan minnas....? Kanske någon gång i skolan men det räknas inte. 

Idag var jag ute ett tag. Innan jag kom ut var klockan multum och solen hade så klart försvunnit och det var is överallt och svinkallt! Kollade på tyger på myrorna i stan men de har tydligen gjort om där så de fans knappt någonting, och det som fanns var bara fult fult fult! Gick därför till Åhlen´s för att kolla där. Där var det rea på vissa tyger och jag hittade några fina tyger både som var på rea och andra som inte var på rea. De jag gillade mest var blommiga eller med andra mönster. Ska kolla på andra ställen innan jag bestämmer mig för vilka som passar här hemma. 


I förrgår och igår har jag varit såå jäfla förbannad på denna pip pip föreningen där vi bor. Jag skrev ett handskrivet brev i förrgår angående ett par saker som jag ville ta upp och hade funderingar kring, och skulle lämna det senare på kvällen i brevlådan i andra huset som är styrelsens brevlåda. När jag kom dit och stod utanför huset så märker jag att porttelefonen är sönder så jag kommer inte in i trappan för att lämna det förbannade brevet. Jag blev pisst och gnällde ännu mer än jag gjort innan. 
Igår när vi skulle gå till stan så tog jag med brevet igen och väl utanför huset så var porttelefonen fortfarande seppo men jag tryckte på alla knapparna flera gånger och tillslut så släppte en granne in mig JIPPI!
På kvällskvisten igår fick jag ryck då jag hittade min tredje gardinstång och tänkte sätta upp gardinerna som legat gömda i ett år. Jag drog upp persiennerna och såg att det var frost och is på insidan och fönstret!!! Jag fick sepporyck igen! 
Hoppas du någon i styrelsen ringer mig och säger att de fixar allting när det gäller tätning av fönster och av sanering av råttor. 

Nu ringde maten, eller okej maten ringde inte men klockan gjorde. Maten är klar!!!
Undra vart H är...???


Kålpudding på klassiskt vis

Buffé nr 11 2000, sid 34 

Ingredienser
Portioner: 4

1 kålhuvud (1,5-2 kg)
2 msk matfett
salt och peppar 
2 msk sirap
600 g blandfärs 
2 ½ dl vatten
1 tsk salt 
1 krm svartpeppar 


Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Strimla kålhuvudet, skär bort den hårda stocken. Smält matfett i en stor stekpanna eller stekgryta. Lägg i kålen och bryn den lätt. Rör om så att kålen inte bränns. Salta och peppra lätt. Ringla över sirap. Ställ åt sidan medan du blandar färsen. Blanda blandfärs med vatten, salt och peppar. Lägg hälften av kålen i en ugnssäker form. Bred över färsen och täck med resten av kålen. Grädda i ca 45 minuter, 175°c. Servera med potatis och lingonsylt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0