Grattis Ellenor!

”Det gällde att inte sticka ut”

Nöjesbladet mötte ”Robinson”-vinnaren Ellenor Pierre – i säl
Nöjesbladet mötte ”Robinson”-vinnaren Ellenor Pierre – i sällskap med boaormen Snoddas och fågelspindeln Imse – på Skansenakvariet i Stockholm. Hon ser sig själv som en värdig vinnare. ”Jarmo behövde besöka sjukstugan hela tiden, förklarar hon.
Foto: PETER WIXTRÖM
Ellenor läser brev fån sina bar – minuter efter vinsten.
Ellenor läser brev fån sina bar – minuter efter vinsten.
Foto: PETER WIXTRÖM
Ellenor med sina barn.
Ellenor med sina barn.

Ellenor om

... vad hon ska göra med vinstpengarna – en halv miljon kronor:

– Barnen ska få köpa varsin sak och jag är också värd något vackert. En Chanelväska vill jag ha. För vinstpengarna ska vi unna oss saker, inte lägga dem på huslånet i alla fall.

... plankan sex meter upp i luften:

– När Jarmo åkte tänkte jag ”ja!” och när Anna trillade så åkte mitt sista hot. Nina visste jag att jag skulle slå. Jag tyckte inte att hon var värd att sitta i final så jag var så sjukt fokuserad. Man ska inte vinna bara på att kunna pakta. Det var hon grym på, men inget annat.

... varför hon vann:

– Dels för att vi var sju personer från lag Magkal i sammanslagningen. Dels för att de andra underskattade mig och jag är envisare och psykiskt starkare än de trodde. Det är skillnad på att vara 35 år och trebarnsmor än 22 år. De pratade om att de saknade sin hund liksom, det går inte att jämföra med att sakna tre döttrar.

Bloggat om artikeln

Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna

Visa alla »

Vill du blogga om artikeln?

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.

Doldisen Ellenor Pierre blev Miss Robinson 2009.

Nu berättar hon om sin speciella relation med deltagaren Angela Monroe – och om känslokollapsen efter segern.

– Allt var kaos då, jag var helt konstig. Jag inser i efter-hand att jag var i chocktillstånd, säger Ellenor.

”Och på sista lappen läser jag Ellenor.”

Linda Isacssons ord slog ner som en blixt.

– Jag trodde att Jarmo (Heinonen) skulle vinna. Jag trodde aldrig att Angela (Monroe) skulle rösta på mig och jag var osäker på Rafael (Ortega) också. Jag blev så glad, det var fantastiskt, säger Ellernor Pierre, 35.

”Jag var besviken på Anna”

Däremot trodde hon att Anna Lundh, 22, hade lagt sin röst på henne.

– Anna kom fram till mig samma morgon och frågade hur jag stavade mitt namn för hon sa att hon ville rösta på mig om inte hon gick till final. Jag visade och skrev mitt namn i sanden. Jag var besviken på Anna, samtidigt glad över Angela, säger hon.

Pratade du med Angela efteråt?

– Ja, vi delade rum den natten och pratade mycket. Vi har en speciell relation i dag. Hon fick min lilla statyett som jag vann i immunitetstävlingen – den tyckte jag att hon var värd. Hon är fantastisk med muskler som en man, utstrålning som värsta kvinnan och en enorm vinnarskalle.

”Allt var kaos då”

När Ellenor vann korkades champagne upp och det dukades upp till avslutningsfest direkt. Men Ellenor kunde inte njuta av firandet.

– Allt var kaos då. Jag ville bara ha en mobiltelefon och ringa hem. Ingen satte sig med mig och frågade hur jag mådde, jag hade behövt prata med någon. Allt skulle vara som vanligt, men jag var helt konstig. Jag inser i efterhand att jag var i chocktillstånd.

Chocken släppte inte på flera veckor och även hemma i Sverige mådde Ellenor dåligt i vardagen.

– Jag var en annan person när jag kom hem. Jag hade kämpat för min överlevnad i 39 dagar på en öde ö och plötsligt skulle jag hämta barnen i skolan, äga ett fullt kylskåp och gå till mitt jobb – det kändes jättekonstigt. Jag blev deprimerad och låste in mig istället.

Behövde mer hjälp

Hon tycker att det är konstigt att deltagarna inte får professionell hjälp att återanpassas till ett vanligt liv efter det påfrestande äventyret.

– Vi kunde ringa och be om psykologhjälp om vi kände att det behövdes sa TV4, men jag tyckte hela tiden att så stora problem har jag nog inte.

– Och jag är fortfarande helt snurrig med mat, vissa dagar äter jag inte alls och andra bara svullar jag. Alla borde automatiskt ha fått prata med någon när de åkte ut.

”Vi sov ihop varje natt”

Robinson-kamraten Ranjit Roy lade sin röst på Ellenor eftersom han hade utvecklat känslor för henne.

Och känslorna visade sig vara besvarade.

– Vi sov ihop varje natt och när vi satt brevid varandra på flyget hem så kände vi att vi tyckte mycket om varandra. När jag kom hem gjorde jag och min pojkvän slut och jag dejtade Ranjit i två månader.

– Men sedan insåg att vi bara är vänner och jag blev tillsammans med mitt ex Olov Matsson igen. Vi förlovade oss förra helgen.

Sparade på krafterna

Att majoriteten av tv-tittarna hade velat se Jarmo som vinnare förvånar henne inte.

– Han har framställts som den bästa överlevaren, men jag har varit på samma ö lika länge och vunnit lika många tävlingar – förutom duellen. Han behövde dessutom besöka sjukstugan hela tiden och sådant finns inte på öde öar egentligen. Nej, jag var en lika värdig vinnare tycker jag.

Ellenor menar att hennes taktik var att hålla sig osynlig och sedan vara bäst när det gällde – en strategi som fungerade enligt planen.

– Det gällde att inte sticka ut och inte stöta sig med någon. I de första tävlingarna var det inte viktigt att vinna och så länge jag var sämst i tävlingarna skulle ingen uppfatta mig som ett hot och rösta ut mig. Jag satsade inte hundra procent förrän det behövdes och då visade jag att jag kunde. Det räckte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0