Butiker tar ut extra avgift på kortköp

Men men handlarna borde tänka längre.

Vissa butiker tar ut en avgift på köp under ett visst belopp – något som många konsumenter inte tycker är schysst. SEB:s privatekonom Gunilla Nyström förklarar vad du kan göra.

– Det enda maktmedlet man har som konsument är att inte handla och i stället gå någon annanstans, säger Nyström.

Dyr hantering

De butiker som tar ut en avgift på små kortköp gör inget olagligt, utan beror på vilket inlösenavtal butiken har. Men det har funnits en diskussion i riksdagen om att det ska lagregleras.

– Frågan är inte löst än, kontanthantering är jättedyrt och en stor riskfaktor, säger SEB:s privatekonom.

Vill minska kontanthandeln

Kerstin Ottosson är informationsansvarig på SEB Kort – hon ser stora fördelar med att minska handeln med kontanter.

– Vi tycker att det är väldigt olyckligt att vissa handlare tar en sådan här straffavgift av kortkunder, inte minst med tanke på att kortkunderna faktiskt hjälper handlarna genom att höja säkerheten för de anställda, som slipper handskas med kontanter.

Ottosson igen:

– Dessutom kostar kontanthanteringen cirka 11 miljarder kr/år (uträknat av Riksbanken), men denna kostnad syns inte så tydligt för handlarna, som tar ut "kortavgiften" för att de anser att deras inlösenavtal är för dyrt.

 


När jag ska handla i någon liten butik (brukar oftast vara det) och upptäcker att det drar 5:- extra om jag köper ett paket tuggummi. Då väljer jag att gå någon annanstans i stället, jag är inte villig att betala mer än nödvändigt när jag kan gå över gatan i stället och köpa de tuggummina. Jag tycker att de butiker som inte kan sköta korthandeln (ex. alltså om de tar 5:- extra under 50:- ). Så borde de inte få ha det tycker jag. Ni anar inte vad de butiker tjänar på att ta 5:- extra...

 

Vad tycker du om att vissa butiker drar ex. 5 spänn extra vid "småköp"?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0